De "søde" reklamer virker stadig

De “søde” reklamer virker stadig

Langt de fleste danskere har efterhånden som forbruger i nutidens moderne samfund prøvet at blive uddelt en eller anden form for reklame via. personlig overlevering. Dette sker oftest gennem et selskabs repræsentanter, hvad enten dette måtte være en folder og en sjov kuglepen fra personer med politiske agendaer, eller små prøver på en firma-messe.

Danskerne bliver efterhånden bombaderet med reklamer båder digitalt og fysisk, og det er derfor efterhånden blevet en vanskelig kamp at nå ud til den store mængde af potentielle kunder, uden at ethvert forsøg på positiv marketing bliver ignoreret, eller ender i skraldespanden. Dette kaldes “consumer fatigue” og er blevet et reelt problem indenfor reklamebranchen de seneste år.

Der er dog enkelte reklameartikler, der trods massernes øgede immunitet overfor reklameartikler og marketing kampagner, ser ud til at bibeholde sin positive effekt: De “søde” reklamer.

Gennemtænk altid slikkets design

Vejen til en forbrugers hjerte går stadig gennem maven, og slikreklamer lader til at have en overvældende positiv virkning, selv i nutidens skeptiske samfund.

Der vil til alle tider være større chance for at en person, uanset situationen, takker ja til et stykke indpakket chokolade eller en pose bolcher med et firmas logo og motto printet på forsiden, frem for et alment visitkort. De psykologiske effekter er heller ikke at fordømme, da forskning har vist der muligvis er visse fordele ved at forbinde et selskabs navn og logo med søde sager.

Det første skridt indenfor søde reklamer er, hvad man med et glimt i øjet kunne angive som “reklame platformen” og der er fordele og ulemper forbundet med langt de fleste typer slik.

Chokolader er ofte yderst succesfulde som “reklameplads”, og falder ofte indenfor langt de fleste menneskers smag, men kan lede til smeltede, uspiselige stykker, hvis de ikke opbevares korrekt – hvilket kan blive vanskeligt i større batches, eller hvis de skal uddeles over længere tid.

Det er derfor vigtigt udover at planlægge ud fra en målgruppes præferencer, også at overveje hvilke typer slik der er bedst egnede til det enkelte firmas distribution og formål. Ønsker et firma små stykker vingummi med firmaets logo placeret på hvert individuelt stykke slik, risikere firmaet at få vingummier med uigenkendelige abstrakte former på forsiden, hvis selskabets logo er meget avanceret. Medtænkt derfor altid slikkets form og præsentation.

En yderst populær form for reklameslik er bolcher og mints, da disse er vellidte, og nemme at tage med sig til senere brug.

Tager ikke imod reklamer, men gerne imod gratis slik

Reklameslik fås i et hav af forskellige designs, typer, smagsvarianter og med selskabets logo eller budskaber repræsenteret på adskillige måder, se her.

Med reklameslik bliver det let af få selskabets budskaber spredt vidt og bredt, på en simpel og unik måde, der engagerer kunder på deres egne vilkår. Reklameslik formår således at skabe positiv reklame, uden at støde ind i forbrugernes “consumer fatigue” og blive til et irritations moment, i en hverdag der allerede præges af et konstant bombardement af reklamer fra alle sider. Med slik som reklameartikel, undgås en stor del af de negative træk danskerne til tider forbinder med reklameartikler, da disse træk overtrumfes af noget så simpelt som: “Gratis slik? Jo tak, det siger jeg da aldrig nej til!”

Share